Jak na vyjmenovaná slova?

Kdo z nás si nepamatuje na martyrium biflování vyjmenovaných slov a na věty typu „Sveřepí šakali zavile vyli na bílý měsíc“? Nešlo to náhodou jinak? – ptáte se nebo jste se ptali sami sebe. A my odpovídáme: Jde. Hravě. Ostatně to je i princip, za kterým v Poketu stojíme. A proto jsme vytvořili několik produktů, které naučení vyjmenovaných slov usnadní, a poradíme vám, jak je co nejlépe a účinně využít.

 

S ilustrovanými vyjmenovanými slovy žáci pochopí význam a snáze si je zapamatují.

 

Častým kamenem úrazu je to, že dítě některá vyjmenovaná slova ani nezná. Naučí se je odříkat jako básničku, aniž by ovšem – v některých případech – rozumělo smyslu. Proto existuje naše ilustrovaná sada vyjmenovaných slov. Karta se slovy po jednotlivých hláskách obsahuje nejen seznam vyjmenovaných slov, ale i obrázky ke každému z nich a stručné vysvětlení. Smyslem je slovům rozumět. Protože od chápání se snáze přechází k (správnému) používání. Výhodou této sady navíc je i to, že karty obsahují slova po jednotlivých hláskách – když se ve škole probírá hláska L, stačí si založit jeden ilustrovaný list do sešitu.

 

Ilustrovaná vyjmenovaná slova se hodí nejen na domácí vzdělávání

Tím se dostáváme ke hře, respektive ke hrám. Jakmile totiž děti vyjmenovaným slovům rozumí, učí se je používáním. A nemusí to být nutně školním diktátem. Vyzkoušet můžete raději diktát dadaistický, které svou hravostí na hraně smysluplnosti snáze vede k zapamatování. V návodu k našim hracím kartám (na kterých je každé vyjmenované slovo napsáno a zobrazeno na jedné kartě) najdete další tipy. Některé se hodí více do rodin, jiné i do školních kolektivů. Do obou prostředí se hodí třeba variace na aktivity:

 

 

Hra Aktivity spočívá v tom, že hledané slovo spoluhráči buď popisujeme (aniž bychom použili dané nebo jemu příbuzné slovo), kreslíme anebo pantomimicky znázorňujeme. Stejný princip aplikujeme na vyjmenovaná slova. Tím, že děti při hádání zapojují emoce i mozek, si slova snáze zapamatují. Výhodou je i to, že lze hrát se slovy po jedné či dvou konkrétních hláskách, které se zrovna probírají ve škole.

 

Třetí fází v učení je procvičování příbuzných a odvozených slov. K tomu slouží například variace na hru scrabble, kterou jsme nazvali Větostav. Skládáte dohromady nikoliv slova z písmen, ale věty ze (vyjmenovaných) slov. Můžete přidávat navíc předložky či spojky, aby věta fungovala. Základem ovšem je, že dokážete vymyslet příbuzná slova v různých slovních druzích. Vyzkoušejte si to sami třeba na příkladu následujících náhodně vybraných slov: sysel – my – zvykat (si) – lyže – výheň – myslet – brzy. Kolik slov zvládnete do jedné smysluplné věty použít? Na jaké různé varianty slov jste přitom mysleli? Tato hra vede k přemýšlení nad slovy a jeho podobami, k jejich vědomému kombinování – a to je základ učení.

 

Jak vidíte, navrhované hry vychází často z jiných známých her. Je to proto, že se nemusíte dlouho zabývat studiem nějakého komplikovaného návodu, ale vrhnete se rovnou na procvičování vyjmenovaných slov. Princip her je jednoduše pochopitelný.

 

Jde sice o hry, ale – co si budeme povídat – počítačové nebo moderní deskové hry budou i tak oblíbenější než hrací karty s vyjmenovanými slovy. Jak tedy namotivovat děti k hraní? Nejdůležitější je, abyste se zapojili i vy. Najděte si čas a zahrajte si společně se svými dětmi. Vymýšlejte a tvořte s nimi. Všichni budete rádi za ten společně strávený čas.

 

Máte už všechny navrhované hry obehrané a chtěli byste vyzkoušet něco nového, v tom případě se přesměrujte na náš další článek (již brzy :)).